6 jan. 2015

Inlärning av flying!

Sök kl 10 imorse ute i Bro. Ett antal minusgrader och gråmulet men helt godkänt väder!
Ett helt underbart gäng träningskamrater som figgar, leker och sköter stigen otroligt bra..underbart! 

Idag fortsatte Blackie och jag med inlärningen av flying. Första gången vi testade detta var i söndags. Anledningen till att jag vill använda mig av flying så mycket som det går är; att skona hunden från så många tvärnitar och rivstarter som möjligt, att komma in i ett bättre flyt och jämnare tempo vilket förmodligen kommer att göra att hon orkar mer. 

Här ser ni hur vi körde idag. 


Jag sätter henne på allt mellan 30-50m ut i rutan och ber henne stanna där medans jag går in till stigen. Ställer upp, ropar "HÄR ÄR JAG" och sen skickar ut på synlig figge på ca 30-50m ut, där skällmarkerar hon några få skall för att få sin belöning, sen hämtar jag av och fortsätter på motsatt sida. Skallmarkeringarna var nedprioriterade idag men oavsett vad vi tränar i söket så ska hon alltid skalla något skall för att få belöningen (med få undantag). 

Vi körde ca 250meter idag och jag tycker hon orkade betydligt mer än vanligt och höll ett högt och fint tempo. Och viktigast av allt...hon verkade tycka att övningen var riktigt rolig! =D

Nu fortsätter vi med flying ett tag, men börjar väva in dom i tomslagen. 

Efter söket åkte vi direkt till Hundsimmet och Jenny i Bålsta. Simmade i ca en 15min med 2 minipauser. Hon börjar simma runt fint nu...målet är att kunna sätta sig ner och ta en fika medans hon simmar sitt pass ;p haha! Ja ja..vi får väl se. Medans Blackie låg på vibben så fick Dille testa poolen. Han har ju gjort det där förut och tyckte det var ganska så mysigt! När det var hans tur att ligga på vibben så slocknade han nästan. Gammelgubben <3 div="" nbsp="">

Snart ska vi börja simma 2gånger i veckan! Gäller att komma i tipp topp form inför tävlingssäsongen! =D


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar