12 jan. 2015

Metallapportering = bläää idag enligt Blackie?

Ridhusträning idag med bara Blackie. Vildis är hos syrran fortfarande iom löp men kommer hem till helgen <3 p="">
Men idag körde vi 3min fritt följ med kommendering. Nästa gång ska jag be någon att filma mig för att försöka komma underfund med varför Blackie inte sätter sig ner i många halter, ska jämföra det fria följet med ett där jag inte blir kommenderad. Detta verkar vara något som kommer när jag kommenderas och vid tävling. Jag tror att det beror på min känsla och hur jag går.

Platssittande 2min dold
Platsliggning 4min dold

Tränade även några inkallningar med ställande och läggande. Har lagt tillbaka mina bakåtbelöningar som helt enkelt funkar bäst. Testade belöningar framifrån ett tag men fick väldigt sega ställanden. Det jag däremot måste jobba på är farten...hon förväntar sig ett ställande kommando.

Blev lite kryp också..och vi tränar bara kryp framifrån nu ett tag. Detta iom att hon har en tendens att bli luftig under högra armbågen då hon tittar upp på mig. Annars är hennes teknik fin.



Jobbar vidare metallaporteringen men idag ville hon inte alls!? Hon har alltid tyckt att metallen är lite sådär men kör vi få väldigt få repetitioner med direktbelöning på vägen in så greppar hon snabbt och kutar in. Men idag sprang hon ut och sen stod hon där och försökte plocka upp den gång på gång utan att göra det...väldigt märkligt tyckte väl jag. Kanske ogillade hon den för att den i princip var iskall (elak matte) eller så kanske den där tanden börjar spöka nu. En av hennes småtänder mellan caniständerna har sedan tidigare blivit skadad men veterinären tyckte inte att vi behövde göra något åt den. Men nu kanske det är dags? Ska testa apporteringen igen med en varm apport går det lika dåligt då så får vi åka in och plocka bort tanden.

Här kommer en film på hur vi jobbar med tungapporteringen just nu. Filmen är från en tidigare träning. Vi fokuserar bara på tempo och attityd (tänker att ett bra gripande kommer av sig själv då hon själv får luska ut att hon måste gripa den rakt för att få ett bekvämt grepp för att kunna springa snabbt med den). Första apporteringen ser man att hon greppar snett och därför blir tempot dåligt...och då belönar jag inte. Nästa blir bättre =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar