28 dec. 2014

Begränsad frihet!

Japp, så ser det ut för Vilda framöver, eller i alla fall tills hon lärt sig att man håller sig nära flocken och kommer när matte eller husse ropar!

När jag släpper Vilda lös så håller hon sig någorlunda i närheten av mig tills hon får upp något i nosen, sen drar hon och hon kan dra lååångt och vara borta länge. Hon bryr sig inte det minsta att vi försvinner utom synhåll. Vad exakt hon drar på vet vi inte..men det är nog både vilt och människospår. Jag blir förvånad över hur självständig och orädd hon är...inte alltid något positivt. Så nu är det långlina på fröken tills vi fått bukt på detta. Blackie har aldrig varit något problem att ha lös, inte ens som valp, så detta blir en liten utmaning för mig.

Jag har däremot upptäckt en liten intressant sak när det gäller Vilda och hennes lösgåendebeteende. Jag tror nämligen att hon blir värre och ha lättare för att försvinna långt bort från mig när jag har dom andra hundarna med mig. Idag testade jag att knyta fast Blackie runt min midja, så hon fick gå i relativt kort koppel hela promenaden (hon kan verkligen behöva lära sig att gå normalt i koppel) och Vilda fick gå i långlina. Såg en direkt skillnad på Vildas beteende, hon tittade oftare bakåt och gick i ett lugnare tempo, inget frenetiskt spårande och försökte inte pipa iväg. Belönade när hon självmant tog kontakt med mig och när jag behövde kalla in henne för möte med annan hund eller människa.

Så det här kör vi på, samt att jag måste gå fler promenader med bara Vilda. ;)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar