12 apr. 2011

Hon kommer ju ihåg!


Körde iväg till ssbk runt 16 tiden och bestämde mig för att lägga ett spår samt träna rutan, apportering samt framförgående.

Fick låna koner av klubben =) eftersom jag fortfarande inte lyckats få tag på några som jag gillar. Blir nog dom dyra jävlarna i djuraffären trots allt. 70spänn per kon!! Eller så beställer jag online o passar på att köpa banden också.

Lite uppvärmning först, snurra runt och gå slalom mellan mina ben och sen lite kamp och jaga boll. Sen jobbade vi först på att hon ska hitta rutans mitt. Jag står utanför, kanske 2-3 meter ifrån och väntar tills hon självmant går in i rutan och klickar direkt när hon står i mitten, sen flyttar jag på mig och gör om samma sak och sen vidare till nästa sida av rutan. Sen fortsatte jag med att skicka på avstånd med extern belöning (boll) som låg rakt fram utanför rutan. Detta medför att hon springer snabbare mot rutan och vänder blixtsnabbt upp när jag säger stopp, för att hon sedan ska få klicket och rusa till bollen. =) Kunde bara köra några få skick eftersom hon snabbt blir trött nu.

Lekte lite med apporten också. Ingen lydnad, utan håller henne i halsbandet när jag kastar iväg apporten, och precis när apporten landat så lutar jag mig ner och viskar högt nära hennes öra *apport* och hon blir helt hisspig! =D Toppen...hög fart ut och hög fart in..inte så petig med ingångarna nu eftersom jag fokuserar på att hon ska hålla fast även vid min sida. Så fort hon sätter ner rumpan så tar jag tag i apporten (obs..hon får inte släppa innan jag säger loss) när jag känner att hon håller säger jag BRA och så får hon belöning i form av en kampdutt. =)

La en platsliggning då jag behövde gå till bilen en bra bit bort och hämta en sak sen ställde jag mig också bakom ett träd och hon låg klockrent ! *pust*

Testade lite framförgående, vilket jag inte tränat på alls i vinter och till min glädje så kom hon ihåg vad det va hon skulle göra =P Men vid det här laget började hon bli ganska så trött så vi körde två svängar över planen och sen packade ihop och tog spåret som avslutning.

Spåret tog hon bra. Virrade ännu en gång lite i andra vinkeln och höll ett lite högt tempo. Nästa gång ska jag lägga ett näringsspår och varva det med vanliga spår för att få ner tempot på henne och få henne att jobba med nosen i spårkärnan hela vägen. (eller så mycket som möjligt iallafall).

Nu har damen precis ätit middag och ligger här i soffan brevid mig.....hon är go hon. <3

2 kommentarer:

  1. Hade tur när jag köpte mina koner, tog en stapel där det stod 80:- på den översta och den stackars expediten tog 80:- för alla fyra :) Naturligtvis satt det en prislapp även på de som var under ...

    Angående apporten, har du lärt henne att ta upp andra föremål än apportbocken och kört med att inte kasta ut föremålet/apportbocken? Jag lär alltid mina hundar hålla först, sen plocka upp utan jakt och sist kasta. Vet de vad de ska göra kommer de ta föremålet och att du kastar ut det (helst bara på tävling och nån gång ibland på träning) gör att du slipper mycket frustration och tjuvstarter som kommer in när jakten sätter in :)

    kram
    Annika

    SvaraRadera
  2. Haha jag tänkte försöka göra samma sak faktiskt..men är ju så himla hederlig av mig att jag inte vågade ;)

    Hon apporterar ju ALLT, inget vi har tränat på, hon gör det självmant på promenader. Men iofs kanske vi ska träna på det också. Jo vi har först tränat att enbart greppa och hålla och sen lagt ner den framför henne och bett henne apportera in den. Vi varierar den träningen och kommer nästa gång att bara köra greppa och hålla övningar igen. Men förstår vad du menar angående jakten.

    Kram

    SvaraRadera