11 okt. 2012

Hyndan lurades!!

Fascinerande djur. Blackie ha börjat löpa i början av september...men löpet kom aldrig. Konstigt tyckte jag. Inte så konstigt tyckte några andra....hon bodde ju nu på heltid med en annan tik. Kanske är det så att Faita är högre i rang än Blackie eller så försöker hon synka med Faita? Skit bra tyckte ju jag!! Men tji fick jag! Nu har Fredrik högvaktstjänst på slottet vilket innebär att han har varit borta sen i lördags och kommer hem nu i helgen, självklart har han Faita med sig. Jo..och vad gör Blackie då? LÖPA. *suck* Ingen korning i helgen då med andra ord. =( =( =( Men vi har blivit lovade en plats till våren!

Nu till något kanske lite mer intressant. SPÅR. Jo jag har ju haft lite problem med att Blackie är som raketkula när man släpper på henne på spåret. Och med den farten så är det inte så konstigt att ekorrarna inne i hjärnkontoret ramlar ur sina ekorrhjul. Det andra problemet är att hon har blivit väldigt slarvig i vinklarna. Jahapp...och då har jag varit duktig och gått tillbaka till böckerna..närmare bestämt Spårhunden av Inki och Roland Sjösten. Delat upp och skrivit upp de olika delarna i ett spårarbete. Sen så har jag också fått ett väldigt intressant tips av en vännerna från skyddsgruppen : garnnystan-spår och trappa! 

Så här såg spåret ut med andra ord =D  Liggtid: 30 min på kortklippt äng
Släpper på henne vid starten som jag brukar, varav hon också gör som hon brukar...KUTAR rakt ut....men oj...vad hände nu??? Jag skrattade av skadeglädje..muhahahah..nu du Blackie..nu är det andra bullar som gäller ;) Hon gick runt där i rutan och försökte leta rätt på hur spåret gick...tyvärr så fick jag inte stå och skratta särskilt länge då hon hittade spårets utgång ur garnnystan ganska så snabbt =/ Har man en bättre spårhund än man tror? 

Raksträckorna i trappan är inte mer än 20-50 meter. 

Resultatet: Precis det jag ville...hon fick ner tempot och jobbade noggrannare i spårkärnan, då insåg att hon annars tappar det väldigt snabbt när hon missar en vinkel utav bara farten. =) 

La en trappa häromdagen också och jag stod nästan i glädjetårar efteråt. Underbart..nu känns det inte hopplöst längre. 

GARNNYSTAN OCH TRAPPOR FRAMÅT MARSCH! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar