26 jan. 2012

Tysta bevakningar

MÅNDAGS: var det skyddsträning som vanligt ute på Tyresö Bk med Markus och gänget. Efter några års natt arbete så känns det alltid som självmord att försöka gå upp tidigt..men när man väl är på plats så känns smärtan plötsligt värt det ;)

Markus och jag har pratat tidigare om att kanske testa att köra med tysta bevakningar i förhoppning om att hon kanske blir lite mer samlad och koncentrerad på sin uppgift. Jag har väl varit tveksam till det eftersom jag tyckt att eftersom hon alltid själv har tagit till skallet att det var ett sätt för henne att få lite tryck och mod. Istället har jag ju insett att det är nog inte alls så.

Det här var andra passet vi försökte lära henne att vara tyst och det har gått förvånansvärt bra! Jag behöver bara påminna henne lite då och då om att vara ty
st. Resultatet har blivit som så att hon sitter mycket säkrare, har en fin koncentration på figgen medan jag kan ansluta utan att hon störs. KATCHIIING! Riktigt nice!

Sen har vi också börjat lära in korgarbetet. Just nu funderar vi lite över ifall korgen jag har är för liten för henne..dvs inte tillräckligt djup. Med just Blackie så tror jag att man måste plocka fram lite känslor för att få henne att stöta bra och det var precis det vi gjorde....lite lätt..inget galet. Hon hade inga problem med att bli lite smått sur och stöta in i Markus. Great

Efter vi var klara så fick Blackie busa lite med Lei-Anns Defence. En riktigt snygg kille med gula ögon. Blackie ville helst att han skulle följa med hem..och Defence..ja..han var på väg in i bilburen med Blackie..så jag tror hans hjärta klappade lite det med ;)

TISDAGS: tränade vi sök ute i Ågesta. Blackie får inte längre vara med när vi vallar rutan och det, enligt dom andra, har gett en skillnad i hur hon jobbar (farten och entusiasmen). Jag tycker inte att jag märker av det så himla mycket själv..men är väl sånt man ser när man står och tittar på varandra. Mycket bra!I första skicket så gick hon grunt och jag fick skicka om men tillslut fick hon figgen och skallade på fint. Nästa var lite likadant. I resten av skicken så gick hon bra och jobbade på ordentligt. Vi kunde ju se att det hade gått mycket rådjur och kan har varit en anledning till att hon satte ner nosen så mycket.

ONSDAGS: hade vi hyrt en innomhushall i Västberga (Eva Bodfäldt Education, Hundcenter) tillsammans med 3 andra. Väldigt fräscht och trevligt. Men två timmar går väldigt snabbt när man har kul =/ Vi fick lite hjälp med att titta på vårt kryp och sen tog jag tillfället att träna fritt följ med en massa vändningar (när man inte hade en massa ytterkläder på) =)










Hon har en lite hög rumpa i början men sen jobbar hon lågt och fint. Vi jobbar vidare med att få ner tempot lite.

Förutom att man själv står framåt lutad så börjar det se bra ut =)

Neeee...nu måst jag ut och rasta B innan det är dags att sova lite innan 3 nätter på jobbet samt 1 kvällspass innan det är dags att sätta sig i skolbänken igen. Hoppas på att få ett någorlunda schysst schema! *håller tummarna
*

4 kommentarer:

  1. Hur tror du att det kommer att funka med tysta bevakningar i skyddet och skallmarkering i söket? Jag har ingen aning eftersom jag inte vet någon som gör så men jag tänkte om du funderat på det;)//Helen & Maxa

    SvaraRadera
  2. Det är toppen med tysta bevakningar åå såå snyggt med en helt koncentrerad hund:) Många hundar e så fladdriga o ofukuserade när de skallar. Kämpa på:) A-K

    SvaraRadera
  3. Jajamen, Defence hade nog gärna haft pyjamasparty med Blackie....:)

    SvaraRadera